Alla sidor

Torpen i Ubbhult

Visste du att du kan läsa om historien bakom torpen i Ubbhult på sajten till Sveriges hembygdsförbund? Under många år har eldsjälar i Ubbhult och Sätila samlat in information om torpen i Sätila socken (vilket inkluderar Ubbhult) och nu finns stora delar av den kunskapen tillgänglig hos hembygdsförbundet. Klicka på knappen nedan för att läsa mer om torpen i Ubbhult.

Trevlig läsning!

PS: Vill du vara med i torpgruppen? Nya gruppmedlemmar är alltid välkomna! Ta kontakt med någon i bygdeföreningens styrelse så hjälper vi dig vidare.

PPS: I bygdegården kan du se vår samling av bilder från Ubbhult förr i tiden. Föreningen vann faktiskt Lions stipedium år 2018 ”genom ett engagerande fotoarbete för bevarande av den forna bostadsmiljön genom dokumentation av gårdarna i Ubbhult från äldre tider”. Om du vill in och titta men inte vet när bygdegården är olåst kan du kontakta någon i styrelsen, vi bor alla i Ubbhult och hjälper gärna!